2017 Kasım Sayısı Türkçe
Home  |  Legal   |  News  |  Contact

Quick access







Ortaöğretim Dil ve Anlatım Ders Kitaplarının Çok-Yüzeyli Rasch Ölçme Modeliyle Analizi
(The Analysis of High School Language and Expression Textbooks through Many-Facet Rasch Measurement Model )

Author : Veli BATDI  Hacer BATDI  
Type : Copyright
Printing Year : 2015
Number : 6.1
Page : 441-454


Özet
Bu çalışmanın amacı Ortaöğretim Dil ve Anlatım ders kitaplarının çok-yüzeyli Rasch ölçme modeliyle analiz edilmesidir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Elazığ il merkezinde 2013-2014 akademik yılda Anadolu Liselerinin 9, 10, 11 ve 12’nci Sınıf Dil ve Anlatım dersini okutan öğretmenlerden oluşmaktadır. Bu çalışma, 20 jüri ile 13 kriterin dört Dil ve Anlatım ders kitabını değerlendirmesine dayanmaktadır.Bunun için alanyazın taramasının ardından uzman görüşü alınarak 13 kriterden oluşan “Ders kitaplarını değerlendirme formu” oluşturulmuştur. Kapsam geçerlik oranlarına göre ölçüt olarak belirlenen maddelerin geçerlik indeksi 0,89 bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre, 9’uncu sınıf ders kitabının yetersiz, kriterlerden en zor gerçekleşen maddenin “Item10” ve Jürilerden J12’nin ise en katı puanlayıcı oldukları gözlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, güçlük analizinde ayırma indeksi ve güvenirlik katsayısı için ulaşılan değerler, maddeler arasındaki uyumun iyi düzeyde olduğunu göstermektedir.

Anahtar Kelimeler
Dil ve Anlatım Ders Kitapları, Rasch Modeli, Öğretmen Görüşleri

Abstract
The aim of this study is to analyze High School Language and Expression textbooks through the use of the many-facet Rasch measurement model. A survey method was applied in the research. The research working group comprised teachers who taught Language and Expression lessons to grades 9th, 10th, 11th and 12th, and worked in Anatolian high schools in Elazığ/Turkey during the 2013–2014 academic year. The study focuses on measuring the four Language and Expression textbooks in terms of 13 criteria by 20 judges. A “Textbook Evaluation Form” including 13 criteria was created after a review of the literature and based on the views of experts. The validity index of the items specified as criteria in terms of Content Validity Ratios was found to be as 0.89. 9th grade Language and Expression textbook was inefficient according to the data calibration map. Moreover, among the criteria, the most difficult item realized was “Item10” and the most severe judge was recorded as being J12. From the study results, it is clear that the values involved in creating the separation index and the reliability co-efficient demonstrated a high degree of consistency among the items in the analysis of item difficulty.

Keywords
Language and Expression Textbooks, Rasch Model, Teachers’ Views

Advanced Search


Announcements


Adress :Uluyazı Kampüsü İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Binası Zemin Kat No:12-13 - ÇANKIRI
Phone :0(376) 218 95 52 Fax :0(376) 218 95 53
Email :sbedergi@karatekin.edu.tr

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri